15 می , 2014
استراليا-اقامت

استراليا-اقامت

 

شهرهاي استراليا در ميان پرطرفدارترين مقصدهاي تحصيلي دنيا هستند. اما هزينه هاي نسبتاً زياد مسكن نيز بر كسي پوشيده نيست. در ادامه گزينه هاي مختلف اسكان دانشجويي در استراليا را با هم مرور مي كنيم.

اقامت در محوطه دانشگاه

زندگي دانشجويي در استراليا منحصر به فرد است: نه تنها زندگي نكردن در محوطه دانشگاه عادي است، بلكه بسياري از دانشجويان محلي در خانه و شهر خود زندگي مي كنند و هر روز براي شركت در كلاس از خانه به دانشگاه در رفت و آمد هستند.

اسكان در محوطه دانشگاه معمولاً گزينه ي گراني است. دانشجويان محلي معمولاً از اين نوع اقامت استفاده نمي كنند و دانشگاه ها عموماً به دانشجويان خارجي گزينه ي زندگي در محوطه دانشگاه را ارائه مي كنند. نوع خاص اين نوع اسكان بسته به دانشگاه هاي مختلف، متفاوت است و مي تواند رديف آپارتمان هايي واقع در همان خيابان دانشگاه باشد يا اتاقي در خوابگاه دانشجويي. برخي از دانشگاه ها مانند دانشگاه ملبورن پايگاه آنلاين اسكان و اقامت دارند كه دانشجويان مي توانند آگهي هاي مربوط به اسكان در نزديكي دانشگاه را آن جا بيابند. از آن جا كه زندگي در محوطه دانشگاه آن قدرها در استراليا معمول نيست، استاندارد مشخصي نيز براي هزينه هاي اجاره ي چنين خوابگاه هايي وجود ندارد، اما حدوداً با هزينه هاي آب و برق و … بين 80 تا 250 دلار استراليا در هفته هزينه خواهد داشت. قيمت ها در شهرهاي سيدني و ملبورن ممكن است بيشتر باشد.

به عنوان مثال دانشگاه سيدني به دانشجويانش اين امكان را مي دهد تا در خوابگاه هاي دانشگاه زندگي كنند كه هر كدام از خوابگاه ها ويژگي ها و اجاره ي خاص خودش را دارد. براي يك اتاق يك نفره در خوابگاهي كه هم دختران و هم پسران را پذيرا هستند، با هزينه هاي آب و برق و … و بدون هزينه هاي غذا، بين 190 تا 240 دلار استراليا در هفته بايد بپردازيد. يك اتاق يك نفره در خوابگاه دانشجويان خارجي همراه با هزينه هاي آب و برق و … و غذا بين 370 تا 510 دلار استراليا هزينه خواهد داشت.

اقامت-استراليا

اقامت-استراليا

اسكان در خارج از محوطه دانشگاه، اجاره شخصي

زندگي در خانه اي اجاره اي كه با ديگران آن را شريك شده ايد معمول ترين نوع اسكان دانشجويي هم براي دانشجويان استراليايي و هم براي دانشجويان خارجي است. جستجو در بازار املاك كشوري ديگر شايد در ابتدا براي شما دشوار به نظر برسد، اما نگران نباشيد. سالانه هزاران دانشجوي خارجي و محلي اين فرآيند را از سر مي گذرانند و منابع بسيار زيادي وجود دارد تا به شما در يافتن مسكن كمك كند.

مؤسسه «مدت» خدمات رزرو خوابگاه را نيز به متقاضيان ارائه مي دهد. براي فهرست كاملي از خدمات اينجا را ببينيد.

استراليا كشوري بزرگ با هزينه هاي اجاره ي متفاوتي است كه به نوع ساختمان، شهر، و محله بستگي دارد، بنابراين چيزي به عنوان هزينه متوسط آنقدرها مفهوم نخواهد داشت. اما مي توان گفت كه ممكن است بين 80 تا 200 دلار در هفته براي اتاقي اجاره اي بپردازيد. همچنين ممكن است آپارتمان اجاره اي مبله نباشد.

به دانشجويان توصيه مي شود به بخش خدمات دانشجويي دانشگاه خود مراجعه كنند تا آگهي ها و اطلاعات تماس بنگاه هاي املاك را بيابند. كرايه را مي توان ماهانه پرداخت كرد. معمولا مبلغي معادل كرايه يك ماه به عنوان وثيقه نزد مالك مي ماند.

 

زندگي با خانواده اي استراليايي

دانشجويان خارجي گزينه ي زندگي با خانواده اي استراليايي (homestay) را نيز پيش رو دارند. بنگاه هايي خاص مي توانند اين خدمات را به شما ارائه دهند. قيمت ها معمولا همراه با قيمت غذا محاسبه و اعلام مي شوند. هزينه ها بسته به شهر و محله متفاوت است اما در كل مي توان گفت شما بين 110 تا 270 دلار در هفته خواهيد پرداخت.

 

نكته هايي مفيد

• هميشه به گوش باشيد. بسياري از دانشجويان محلي اتاق يا محل اقامت را از شنيده هاي ديگران يافته اند. همچنين هميشه به بُرد اطلاع رساني دانشگاه توجه داشته باشيد. آگهي هاي دسته بندي شده براي اثاث ساختمان مانند تخت، پرده، و ميز را نيز چك كنيد.

• مبلمان را مي توانيد با قيمت هاي كم از فروشگاه هاي آيكيا Ikea يا فروشگاه هايي كه اجناس دست دوم مي فروشند و در استراليا به آن ها آپ-شاپ op-shop مي گويند خريداري كنيد.

• اگر در ملبورن اقامت داريد بيشتر وسايل خانه را مي توانيد از بازار كوئين ويكتوريا Queen Victoria Market خريداري كنيد. همچنين در سايت گام-تري Gumtree مي توانيد خريدهاي خوبي انجام دهيد.
حالا كه ديگر اقامت در استراليا آنچنان كه قبلاً فكر مي كرديد دشوار نيست، به درخواست پذيرش تحصيلي از دانشگاه هاي آنجا فكر كنيد. مؤسسه «مدت» تمامي خدمات اخذ پذيرش تحصيلي و ويزاي دانشجويي را با كمترين نرخ قرارداد بين شركت هاي مشابه به شما ارائه مي دهد. براي مشاوره رايگان مي توانيد اينجا را ببينيد يا لطفا با ما تماس بگيريد.

 

منبع: hotcoursesabroad.com

 

اين مطلب را به اشتراك بگذاريد
  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Linkedin

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *