20 جولای , 2014

بريتانيا

 

تعداد رو به افزايشي از دانشجويان بريتانيايي براي تحصيلات دانشگاهي به خارج از كشور سفر مي كنند، مخصوصاً به دليل افزايش شهريۀ دانشگاه هاي بريتانيا.
پيمايش شواري فرهنگي بريتانيا (British Council) نشان مي دهد 37 درصد دانشجويان بريتانيايي به تحصيل در خارج از كشور مي انديشند، كه نسبت به همين پژوهش در سال گذشته تعداد اين دانشجويان رشدي 17 درصدي داشته است.
اكثر اين دانشجويان اظهار داشته اند كه افزايش شهريۀ دانشگاه ها به 9000 پوند كه از دو سال پيش به اجرا درآمده است دليل اصلي اين تصميم گيري آنان بوده است. اين دليل براي تحصيل در خارج از كشور 30 درصد نسبت به سال قبل بيشتر شده است.

نتايج اين پژوهش با تحقيق ديگري كه در دانشگاه ماستريخت Maastricht University در هلند انجام شده است همخواني دارد كه در آن دريافتند شهريۀ زياد دانشگاه ها در انگليس سبب شده است دانشجويان و برخي مدرسان به تحصيل بين المللي بيانديشند.

دانشجويان_بريتانيا

Photograph: Don Mcphee/theguardian.com خوابگاه دانشگاه كيل Keele در بريتانيا

 

ايالات متحده آمريكا با فاصلۀ زيادي اولين مقصد تحصيلي دانشجويان است، در واقع يك سوم افراد به اين كشور براي ادامۀ تحصيل فكر مي كنند. استراليا، فرانسه و آلمان به ترتيب انتخاب هاي بعدي هستند، اما بسيار با آمريكا فاصله دارند.
دكتر جو بيل Jo Beall مدير آموزشي شوراي فرهنگي بريتانيا، مي گويد: «اين كه دانشجويان بريتانيايي براي تحصيل به آن سوي مرزها مي نگرند دلگرم كننده است. بين المللي سازي آموزش و پرورش در بريتانيا نمي تواند فرآيندي يك طرفه باشد. اگر قرار باشد با آلمان و فرانسه رقابت كنيم، تعدادي بيشتري از جوان هاي ما بايد بتوانند براي مسافرت به خارج از كشور آماده شوند.»
يك نمونه موفق در جذب دانشجويان بريتانيا يي دانشكدۀ كسب و كار در دانشگاه اِمپرسا در مادريد است (business school of the Instituto de Empresa University) كه اظهار داشته است يك چهارم دانشجويان اروپايي شان از بريتانيا هستند كه تدريس اين دانشگاه به زبان انگليسي و نيز اسپانيايي برايشان جذاب و با اهميت بوده است.
شينا فررو Sheena Ferrero مدير ثبت نام دانشجويان بريتانيايي در اين دانشگاه مي گويد: «دانشجويان ما از 86 مليت مختلف هستند. اين تنوع دانشگاه ما را گزينه اي جذاب براي دانشجويان بريتانيايي مي سازد كه به دنبال تجربۀ تحصيلي بين المللي هستند.
بسياري از دانشجويان در اين پيمايش اظهار داشته اند كه تحصيل در خارج از كشور به آيندۀ شغلي آن ها نيز كمك مي كند و فرصت تجربۀ فرهنگي ديگر را برايشان فراهم مي‌سازد. برخي ديگر نيز گفته اند اين تجربه به آن ها در زمينۀ تخصصي شان كمك كرده و مهارت هاي زباني شان را بهبود داده است.
اما اكثريت دانشجوياني كه نمي خواستند به تحصيل در خارج از كشور فكر كنند و يك سوم آن هايي كه مي خواستند به خارج بروند گفتند كه اطلاعات كافي براي فرصت هاي تحصيلي بين المللي در دسترس آن ها نبوده است.

 

منبع: theguardian.com

 

اين مطلب را به اشتراك بگذاريد
  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Linkedin

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *