24 ژوئن , 2014

حواله-ارز-دانشجویی-مستقیم

 

یک گروه ویژه در حال بررسی امكان اعطاي وام تحصیلی به دانشجویان خارجی در استرالیا می باشد. صنعت آموزش عالی استرالیا در صورت مثبت بودن نتیجه تحقیقات اين گروه ویژه، با رشد و پیشرفتي بی سابقه روبرو خواهد بود. بر اساس این تحقیقاتِ در حال انجام، وام هاي تحصیلی مانند هکز (HECS or Higher Education Contributions Scheme) یا “باز پرداخت شهریه پس از فارغ التحصیلی در هنگام کار”، که در حال حاضر فقط به شهروندان استرالیا تعلق می گیرد به دانشجویان خارجی نیز تعلق خواهد گرفت.
این پژوهش سه ساله توسط انجمن پژوهشی استرالیا (Australian Research Council) که یک ارگان وابسته به دولت کشورهای همسود (commonwealth courtiers) است، به مبلغ ۴۰٫۰۰۰ دلار تامین بودجه شده است.

 

هدف از این پژوهش تعیین اين موضوع است كه آیا امکان ارائه تسهیلات بانکی جهت ادامه تحصیل به دانشجویان خارجی وجود دارد و چه ریسک هایی را در بر خواهد داشت. گارانتی بازپرداخت این تسهیلات که از مهمترین چالش های این طرح است، باید با موازین حقوقی و انسانی تک تک ایالت های استرالیا مطابقت داشته باشد.

راهبران این گروه ویژه را دکتر بروس چپمن (Dr Bruce Chapman) که معمار سیستم HECS در استرالیا می باشد، و دکتر گلن ویترز (Dr Glenn Withers) مدیر عامل سازمان «دانشگاههای استرالیا» (Universities Australia) سازمانی که فعالیت آن شناساندن دانشگاههای استرالیا به جهان می باشد، به عهده دارند.

تجارب دیرینه و طلایی این دو فرد در صنعت آموزش تاثیرات بسیار به سزایی در آینده دانشگاههای استرالیا خواهد داشت. این طرح جدید با چالشهای بسیاری روبرو خواهد بود از جمله تطبیق آن با قوانین حاکم بر تجارت جهانی، تغییرات در ویزاهای تحصیلی، قوانین یارانه ها، محل تامین تسهیلات و گارانتی و نحوه بازپرداخت وام ها.

بورس-تحصيلي-استراليا

این پژوهش نیاز به تبیین راهکارهای حقوقی جهت تطبیق با قوانین ایالتی جهت اعطلای وام از بخش دولتی یا خصوصی، و ارائه پیشنهادهای کاربردی جهت سود آور بودن این طرح و همچنین بالا بردن ارزش دلار استرالیا خواهد داشت.

دکتر چپمن به روزنامه «استرالین» (The Australian) گفته است که رقم این وام هرقدر که باشد، مفید خواهد بود، زیرا بیش از ۱۸۰٫۰۰۰ نفر دانشجوی آموزش عالی خارجی در استرالیا باید حداقل ۲۰٫۰۰۰ دلار به عنوان پیش پرداخت شهریه، هر ساله به دانشگاههای استرالیایی پرداخت نمایند.

دکتر چپمن تاکید کرد، “اگر راهی برای پرداخت شهریه پس از فارغ التحصیلی برای دانشجویان خارجی بازشود، یکی از بزرگترین موانع پیش روی دانشجویان حذف خواهد شد”

دکتر ویترز نیز هم نظر با دکتر چپمن اظهار داشت که پیاده سازی یک سیستم بازپرداخت مناسب می تواند درهای بسیاری بر صنعت آموزش عالی استرالیا باز نماید و می تواند گوی رقابت را از دیگر کشورها در این صنعت برباید.

دکتر ویترز در ادامه گفت، “از آنجایی که من بنیانگذار سیتسم هکز هستم و تمامی پیچ و خم های آن را می دانم، معرفی یک سیستم مشابه برای دانشجویان خارجی می تواند کشورهای جدید رقیب که با سرعت در حال وارد شدن به این صنعت هستند را از گردونه رقابت خارج كند.”

متقاضیان ویزاهای دانشجویی استرالیا باید از مو شکافی های بسیار اداره مهاجرت استرالیا سربلند بیرون بیایند. این مو شکافی ها در گذشته توسط آقای نایت به عنوان مانعی برای بالابردن تعداد دانشجویان خارجی محسوب شده بود که در طرحی که ایشان در اواخر سال ۲۰۱۱ میلادی ارائه نمود، این سخت گیری ها تا حدی برداشته شدند.

از جمله قوانینی که برای سهل تر شدن صدور ویزای تحصیلی تغییر کرده است، کم شدن مبلغ ضمانت نامه مالی و انعطلاف پذیر شدن تست زبان انگلیسی برای برخی کشور ها است.

چنانچه این طرح با موفقیت به نتیجه برسد، خبرهای خوبی برای دانشجویان خارجی به همراه خواهد داشت و همچنین رونق بسیاری به بخش صنایع استرالیا خواهد بخشید.

منبع:nicvisa.com

اين مطلب را به اشتراك بگذاريد
  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Linkedin

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *