7 ژوئن , 2014

 

رده-بندي-دانشگاهي

رده-بندي-دانشگاهي

 

انتخاب دانشگاه و رشته تحصيلي تصميم مهمي در زندگي است. گستره عواملي كه در اين انتخاب بايد مد نظر قرار گيرد وسيع است: از تعيين و انتخاب رشته تحصيلي يا زمينه تحقيقاتي كه به بهترين شكلي با علايق تحصيلي و اهداف شغلي شما منطبق باشد، تا يافتن دانشگاه ها و مؤسساتي كه در زمينه تحصيلي شما سرآمد هستند، انتخاب كشور يا شهر محل تحصيل، و اينكه چطور بايد از پس هزينه ها برآييد.

رده بندي دانشگاه ها به تنهايي نمي تواند اين مسألۀ پيچيده را حل كند – و شما هم نبايد انتظار داشته باشيد كه بتواند. اما شواهد نشان مي دهند كه اين رده بندي ها نقش مهمي در فرآيند تصميم گيري تعداد رو به رشد دانشجويان آينده بازي مي كنند. بيش از 15 ميليون بازديدكننده از رده بندي دانشگاه هاي QS World University Rankings در سال 2012 بهره برده اند، تعدادي كه از زمان اولين انتشار اين رده بندي در سال 2004 هر ساله رشد داشته است.

شما چطور مي توانيد بيشترين استفاده را از رده بندي دانشگاه ها ببريد و تصميم درستي براي ادامه تحصيل بگيريد؟

 رده بندي هاي دانشگاه ها چه معيارهايي را برآورد مي كنند

اولين چيزي كه بايد به آن توجه كنيد تعداد زياد رده بندي هاي دانشگاه ها است كه هر كدام معيارهاي بررسي خاص خودشان را دارند – از شهرت آكادميك تا معيارهاي تحقيقاتي، از رضايت دانشجويان تا وبسايت دانشگاه، و نيز تعداد افرادي كه با سمتي مديريتي از آن دانشگاه فارغ التحصيل شده اند.

بسياري از چيزهايي كه يك دانشگاه را به بهترين انتخاب براي فردي خاص بدل مي كند ممكن است اصلا در معيارهاي رده بندي ها لحاظ نشده باشند. با اين وجود بسياري از روش هاي منطقي و معقول در صورتي كه با درايت به كار گرفته شوند، مي تواند اطلاعات مفيدي براي مخاطبين ارائه دهند. دانستن اين كه رده بندي ها چه معيارهايي را مد نظر قرار مي دهند به شما كمك مي كند بتوانيد اطلاعات مرتبط با فرآيند تصميم گيري خود را از اين وبسايت ها استخراج كنيد.

 

رده-بندي-دانشگاههاي-جهان

رده-بندي-دانشگاههاي-جهان

دانشگاه ها را در سطح بين المللي با هم مقايسه كنيد

رده بندي جهاني QS به گونه اي طراحي شده است تا بازه اي از معيارهاي متفاوت كه با دانشجويان آينده ارتباط مستقيم دارد را در نظر بگيرد – خصوصا براي آن هايي كه نياز دارند دانشگاه ها را در سطحي بين المللي با هم مقايسه كنند. بخشي از اين رده بندي بر شهرت و اعتبار مؤسسه و بخشي ديگر بر داده هايي كه از تحقيقات مختلف، سطح آكادميك افراد دانشگاه، و تنوع بين المللي آن دانشگاه به دست مي آيد بنا شده است. QS تنها رده بندي دانشگاه ها است كه ديدگاه كارفرمايان درباره دانشجويان فارغ التحصيل را نيز در اطلاعات رده بندي اش لحاظ مي كند. اين رده بندي پنج پرسش اصلي درباره بهترين دانشگاه هاي جهان را مطرح مي كند و به آن ها پاسخ مي دهد:

شهرت يك دانشگاه در ميان افراد دانشگاهي تا چه اندازه است؟

شهرت و اعتبار فارغ التحصيلان يك دانشگاه در ميان كارفرمايان تا چه اندازه است؟

چه تعداد افراد دانشگاهي در برابر دانش آموزان پذيرفته شده در استخدام دانشگاه هستند؟

چه ميزان پژوهش هاي تأثيرگذار در اين دانشگاه ها انجام مي شود؟

دانشگاه ها تا چه اندازه بين المللي هستند؟

 

براي پاسخ به اين پرسش ها، رده بندي QS ديدگاه بيش از 70 هزار فرد آكادميك و كارفرما را در سراسر جهان درباره دو موضوع اصلي مي پرسد. از افراد آكادميك خواسته مي شود دانشگاه هايي كه در حال حاضر بهترين پژوهش ها در زمينه تحقيقاتي و محل كار و زندگي آن ها را انجام مي دهند معرفي كنند. از كارفرمايان خواسته مي شود دانشگاه هايي كه به گمان آن ها بهترين فارغ التحصيلان را دارد معرفي كنند. رده بندي همچنين معيارهاي پژوهشي، نسبت تعداد افراد آكادميك به دانشجويان، و بين المللي بودن دانشگاه را نيز لحاظ مي كند.

 

رده-بندي-موضوعي

رده-بندي-موضوعي

يافتن دانشگاه هاي برتر در رشته تحصيلي شما

براي بسياري از دانشجويان آينده، شايد مفيدترين رده بندي دانشگاه ها آن هايي باشند كه بر رشته يا دانشكده خاصي تمركز دارند. به همين دليل از سال 2010 رده بندي موضوعي دانشگاه ها QS World University Rankings by Subject نيز معرفي شد كه دانشگاه هاي جهان را در 30 موضوع مختلف درجه بندي كرده است.

محدوديت هاي رده بندي دانشگاه ها چيست؟

رده بندي هاي دانشگاه ها تنها يكي از منابعي هستند كه براي انتخاب دانشگاه به شما كمك مي كنند. اين رده بندي ها به تمامي پرسش هاي شما نمي توانند پاسخ دهند و شما هميشه بايد با منابع اطلاعاتي ديگر نيز در ارتباط باشيد و از آن ها مشورت بگيريد. مي توانيد به نمايشگاه هايي كه دانشگاه ها برگزار مي كنند يا مؤسساتي كه نماينده دانشگاه ها در كشور شما هستند مراجعه كنيد. همچنين مي توانيد وبسايت دانشگاه را ببينيد و با اعضاي آكادميك آن تماس بگيريد.

اما رده بندي دانشگاه ها مطمئناً ابزار فوق العاده اي است تا داده هاي مقايسه اي درباره دانشگاه ها را به شما ارائه دهد. همچنين مي توانيد براي شناسايي دانشگاه هايي كه به طور خاص در زمينه تحصيلي شما ممتاز هستند از آن ها بهره ببريد.

جهت دريافت خدمات رايگان مشاوره تحصيلي مي توانيد فرم مشاوره آنلاين يا فرم تماس با ما را تكميل و ارسال كنيد.

منبع: topuniversities.com

 

 

اين مطلب را به اشتراك بگذاريد
  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Linkedin

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *