29 می , 2014

چه عواملي شهري را به شهر برتر دانشجويي تبديل مي كند؟ ممكن است فكر كنيد كه همه اش به منابع دانشگاهي يا مردم آن شهر وابسته است. شايد اولويت اول شما هزينه زندگي كم و اجاره خانه ارزان باشد. اما رده بندي QS درباره بهترين شهرهاي دانشجويي جهان، 14 معيار مختلف را در نظر مي گيرد كه در پنج دسته بندي كلي جاي مي گيرند: رتبه دانشگاه، وجود دانشجويان كشورهاي مختلف، كيفيت زندگي، فعاليت كارفرمايان، و هزينه هاي زندگيِ كم. هر كدام از شهرها در هر كدام از دسته بندي هاي مذكور نمره اي بين 0 تا 100 كسب مي كنند و مجموع آن ها در نهايت نمره كلي آن شهر را به دست مي دهد. نتايج نشان مي دهد نه تنها تمام شهرهاي دانشجويي برتر در تمام دسته بندي ها ممتاز هستند بلكه بسياري از آن ها كه از مراكز فرهنگي و دانشگاهي پيشرو در جهان هستند، هزينه هاي زندگي كمي نيز دارند. اما وقتي تمام عوامل را با هم جمع كنيم به اين ده شهر دانشجويي برتر مي رسيم:

  1. پاريس
پاريس

پاريس

دومين سال پياپي است كه پاريس در صدر جدول شهرهاي دانشجويي برتر قرار مي گيرد. پايتخت فرانسه 17 دانشگاه دارد كه در رده بندي QS جاي مي گيرند – تنها يكي كمتر از لندن. شهريه كم دانشگاه، كيفيت بالاي زندگي و جامعه دانشجويي رو به رشد، گران بودن پاريس را جبران مي كند. دانشگاه برتر پاريس اِكول نُرمَل سوپريُر Ecolé Normale Supérieure (ENS) است كه در رده بندي جهاني QS رتبه 28 را كسب كرده است.

 

 

 

  1. لندن
لندن

لندن

پايتخت بريتانيا همچنان بالاترين نمره رده بندي دانشگاهي را با 18 دانشگاه كه در QS رتبه بندي شده اند از آن خود كرده است. دو تا از اين 18 دانشگاه در ميان ده دانشگاه برتر دنيا هستند (امپريال كالج لندنImperial College London، يونيورسيتي كالج لندنUCL (University College London)). نمره لندن در دسته بندي هاي فعاليت كارفرمايان و تنوع دانشجويان نيز بالاست، اما هزينه ها در اين شهر زياد است. حتي كيفيت زندگي آن در ميان پنج شهر برتر پايين ترين رتبه را دارد. با اين وجود، لندن، يكي از مراكز فرهنگ و تنوع بين المللي دنيا، از پرطرفدارترين شهرهاي دانشجويي دنياست كه گستره وسيعي از منابع تراز اول مطالعاتي و دانشگاهي دنيا را ارائه مي دهد.

 

  1. سنگاپور
سنگاپور

سنگاپور

از رده بندي قبلي تا كنون، سنگاپور 9 پله صعود كرده است. اين شهر علي رغم داشتن تنها دو دانشگاه در رده بندي هاي دانشگاهي QS معروف به يكي از بزرگترين شهرهاي دانشجويي دنياست. سنگاپور شهري بسيار بين المللي است و حدود 42% جمعيت آن خارجي هستند. از جهت فعاليت كارفرمايان بالاترين رتبه را كسب كرده است و از جهت كيفيت زندگي نيز در سطح بسيار بالايي است. دانشگاه ملي سنگاپورNational University of Singapore (NUS) رتبه 24 در دنيا در رده بندي QS را دارد.

 

 

  1. سيدني
سيدني

سيدني

سيدني با دو پله صعود امسال در رتبه 4 قرار گرفته است و يك رده بالاتر از ديگر شهر استراليايي اين رده بندي، ملبورن، جاي گرفته است. شايد به دليل زيبايي شهري بندري، خانه اپرا و سواحل آن باشد، اما سيدني نيز يكي از بهترين رتبه ها از نظر كيفيت زندگي را كسب كرده است. در ديگر دسته بندي ها نيز سيدني پيشتاز است به جز هزينه هاي زندگي. ميانگين شهريه دانشگاهي از دانشگاه هاي لندن بالاتر اما از بسياري از دانشگاه هاي ايالات متحده كم تر است. پنج تا از دانشگاه هاي سيدني در رده بندي جاي دارند كه برترين آن ها، دانشگاه سيدني University of Sydney، رتبه 38 رده بندي جهاني QS را كسب كرده است.

 

  1. ملبورن
ملبورن

ملبورن

ملبورن امسال يك پله پايين تر قرار گرفت تا جا را براي سيدني باز كند. در ملبورن 7 دانشگاه در رده بندي QS هستند. هرچند كه رتبه ملبورن يكي پايين تر از سيدني است اما تقريبا در همۀ دسته ها با سيدني برابري مي كند (كيفيت زندگي فقط كمي از سيدني پايين تر است اما همچنان از پاريس يا لندن بالاتر است). ملبورن به پايتخت فرهنگي استراليا معروف است و بالاترين رتبه تنوع دانشجويان را كسب كرده است. برترين دانشگاه شهر، دانشگاه ملبورن University of Melbourne است كه در رده بندي جهاني دانشگاهي QS رتبه 31 را كسب كرده است.

  1. زوريخ
  2. هنگ كنگ
  3. بوستون
  4. مونترئال
  5. مونيخ

اگر مشتاق به تحصيل در شهرهاي برتر دانشجويي در استراليا هستيد لطفاً فرم مشاوره آنلاين را تكميل و ارسال نماييد.

 

منبع: topuniversities.com

 

اين مطلب را به اشتراك بگذاريد
  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Linkedin

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *