6 مارس , 2014

همكاري دانشگاه آزاد با دانشگاه علوم پزشكي هانوور آلمان تایید شد. پروفسور مجيد سميعي، پزشک وجراح مغز و اعصاب سرشناس كه در حال حاضر ریاست فدراسیون جهانی انجمن جراحان اعصاب و ریاست بیمارستان علوم عصبی هانوفر در آلمان را بر عهده دارد، در ديدار با رئيس دانشگاه آزاد اسلامي قرارداد همكاري علمي آموزشي بين دانشگاه آزاد اسلامي و دانشگاه علوم پزشكي هانوور آلمان منعقد كردند. به گزارش سرويس دانشگاهي ايسنا دكتر سميعي در اين ديدار بر اهميت پژوهش تأكيد نمود و گفت: براي تغيير موقعيت كشورمان در دنيا بايد در شيوه ي برنامه ريزي علمي كشور تغييري اساسي ايجاد كنيم.

او به تجربه ي كشور آلمان اشاره كرد و گفت: در سال 2008 كه بحراني اقتصادي در تمام دنيا رخ داد بسياري از كشورها نتوانستند به خوبي بودجه ي خود را تنظيم كنند و به همين دليل در تمامي بخش ها بودجه ي خود را تا 50 درصد كاهش دادند. اما آلمان در تمامي بخش ها «به جز بخش پژوهش» بودجه ي خود را كاهش داد.

دانشگاه-آزاد-دانشگاه-هانوفر-اعزام-دانشجو

پروفسور سميعي افزود: به همين دليل پس از چند سال ديگر كشورها ركود پيدا كردند اما اقتصاد آلمان توانست رشد كند. او همچنين گفت صرف هزينه در توسعه ي دانش نه تنها باعث افزايش قدرت كشور خواهد شد بلكه توسعه ي اقتصادي را نيز سبب مي گردد. بايد براي مردم ايران روشن شود كه مسؤولان دانشگاه آزاد براي ساختن آينده ي ايران فعاليت مي كنند نه اينكه تنها بخواهند سهمي در آموزش عالي كشور داشته باشند.

وي همين طور پيشنهاد داد كه مسؤولان دانشگاه بايد شرايطي را فراهم كنند كه دانشجويان پس از اتمام دوره ي تحصيلشان بتوانند به كارهاي تحقيقاتي خود ادامه دهند.

پروفسور سمیعی در ادامه به ارائه راهکارهایی برای توسعه کیفی دانشگاه آزاد پرداخت و گفت: سعی کنید که افراد دانشمند را جذب کنید، دیگر زمان آن گذشته است که ما بخواهیم تنها به موقعیت فعلی خود در کشور نگاه کنیم . امروز زمان آن است به این موضوع بیندیشیم که باید چه کنیم تا در دنیا به کشورهای موفق نزدیک شویم، این موضوع دور از ذهن نیست چرا که ایرانی ها از هوش و ذکاوت بالایی برخوردارند.

وی با اشاره به افزایش آمار دانش آموختگان زن در ایران، گفت: طبق آمارها بیش از 60 درصد از پذیرفته شدگان دانشگاه ها دختران هستند. این نیرویی است که در گذشته از آن استفاده نمی شد.

پروفسور سمیعی با طرح این پرسش که چگونه می توان در عرض کوتاه ترین مدت کیفیت علمی دانشگاه آزاد را به سطح بین المللی برسانیم، گفت: با برخی راه حل ها تنها می توان ظاهر مسئله را اصلاح کرد و درمان قطعی نیست.

وی با اشاره به عدم پایداری مسئولیت ها گفت: تغییر و تحولات در مسئولیت های مختلف موجب می شود که نتوان برنامه ریزی های دراز مدت انجام داد.

پروفسور سمیعی با بیان این که باید سطحی را برای فعالیت های علمی و آموزشی در دانشگاه آزاد در نظر گرفت، اظهار داشت: باید سطحی را به عنوان حداقل علم و دانش در نظر بگیریم و کارهای زیر آن سطح را غیر قابل قبول بدانیم تا از این طریق بتوانیم با بهترین سطح های علمی در دنیا برابری کنیم.

اين مطلب را به اشتراك بگذاريد
  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Linkedin

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *