19 نوامبر , 2014

مجلس ایران بررسی صلاحیت فخرالدین احمدی دانش آشتیانی، فرد پیشنهادی برای تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را آغاز کرده است.

جلسه مجلس شورای اسلامی صبح روز سه‌شنبه، ٢٧ آبان (١٨ نوامبر)، با حضور حسن روحانی، رئیس جمهوری، شماری از مقامات دولتی و وزیر پیشنهادی تشکیل شده و انتظار می‌رود پس از پایان مذاکرات، در مورد اعتماد نمایندگان به آقای احمدی دانش آشتیانی رای‌گیری شود.

براساس آئین‌نامه داخلی مجلس، مذاکرات در مورد وزیر پیشنهادی با سخنرانی یکساعته رئیس جمهوری آغاز شده است و پس از آن، دو نماینده به عنوان مخالف و دو نماینده به عنوان موافق رای اعتماد هر کدام به مدت پانزده دقیقه صحبت خواهند کرد و پس از آن، وزیر پیشنهادی و در صورت لزوم، رئیس جمهوری به مدت نیم ساعت وقت صحبت خواهند داشت. در پایان مذاکرات، رای‌گیری به عمل خواهد آمد و فرد پیشنهادی در صورت کسب اکثریت آرا، به عنوان وزیر جدید منصوب خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبررسانی مجلس – خانه ملت – قرار است قاسم جعفری و علیرضا زاکانی به عنوان نمایندگان مخالف وزیر پیشنهادی و محمدباقر شریعتی و سیدعبدالکریم هاشمی نخل ابراهیمی که بخشی از وقت خود را به محمدرضا تابش و علی مطهری اختصاص داده به عنوان موافقان وزیر پیشنهادی صحبت کنند.

فخرالدین احمدی آشتیانی چهارمین فردی است که از آغاز دوره کار حسن روحانی به عنوان رئیس جمهوری جهت تصدی سمت وزارت علوم به مجلس معرفی می‌شود.

جعفر میلی منفرد، نخستین فرد پیشنهادی آقای روحانی برای وزارت علوم نتوانست رای اعتماد مجلس را به دست آورد و به این ترتیب، جعفر توفیقی به عنوان سرپرست این وزارتخانه تعیین شد. پس از آن، رضا فرجی دانا به عنوان وزیر پیشنهادی معرفی شد و توانست رای اعتماد مجلس را کسب کند اما در روز ٢٩ مرداد سال جاری، مجلس او را استیضاح و برکنار کرد و امور وزارتخانه به محمدعلی نجفی به عنوان سرپرست سپرده شد. آقای نجفی سمت وزارت آموزش پرورش را در دولت‌های اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی بر عهده داشته است.

حسن روحانی برای توضیح دلیل معرفی فرد پیشنهادی در جلسه مجلس حاضر شده است

روز ٣٠ مهرماه سال جاری، جلسه بررسی صلاحیت محمود نیلی احمدآبادی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم برگزار شد و در حالیکه پیشاپیش شماری از نمایندگان نسبت به موفقیت او در کسب رای اعتماد ابراز تردید جدی کرده بودند، اکثریت قابل توجهی از نمایندگان حاضر در جلسه به او رای اعتماد ندادند و آقای نجفی همچنان سرپرستی وزارتخانه را برعهده گرفت.

نمایندگان مخالف آقای نیلی احمدآبادی بیش از آنکه نسبت به صلاحیت کاری او ابراز نظر کنند، او را متهم کردند که در قبال “فتنه سال ٨٨” یعنی اعتراضات نسبت به نتیجه اعلام شده انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، موضعی صراحتا مخالف اتخاذ نکرده است. نحوه واکنش به این اعتراضات و همچنین ارتباط با جناح موسوم به اصلاح‌طلب ظاهرا از جمله نقاط ضعفی بوده که نمایندگان بر آنها تاکید داشته‌اند.

در جمهوری اسلامی، برخلاف بسیاری از کشورهای جهان، دانشگاه‌ها و متصدیان سمت‌های دانشگاهی مصونیت و استقلال علمی و تشکیلاتی ندارند و حکومت از طریق وزارت علوم و همچنین نهادها و تشکل‌های گوناگون وابسته به خود، بر محتوای درسی، روند گزینش و ادامه کار دانشجو و استاد و شرایط محیطی موسسات آموزش عالی تسلط دارد. به این ترتیب، وزارت علوم تنها یک نهاد علمی و اداری نیست بلکه یک بازوی مهم سیاسی هم تلقی می‌شود. در دوره تصدی آقای فرجی دانا، موضوع سوء‌استفاده و فساد در جریان اعطای بورسیه‌های دولتی در دولت گذشته نیز مطرح شده بود که ظاهرا ناخرسندی برخی از افراد را نیز به دنبال داشت.

آقای دانش آشتیانی فارع التحصیل رشته مهندسی راه و ساختمان از دانشگاه صنعتی امیرکبیر است و در رشته مهندسی زلزله نیز از امپریال کالج دانشگاه لندن دکترا گرفته است.

بخش قابل توجهی از سوابق کاری او با نهادهای نظامی ارتباط دارد که از جمله شامل کار در دفتر فنی سپاه پاسداران، معاونت امور جنگ وزارت فرهنگ و آموزش عالی، همکاری با قرارگاه خاتم الانبیاء وابسته به سپاه پاسداران، مسئولیت ارتباط بین استادان دانشگاه و مسئولان جنگ در زمینه امور پژوهشی، معاونت وزارت فرهنگ و آموزش عالی در امور عمرانی و دفاعی و اداری و پشتیبانی است. او در زمان وزارت مصطفی معین، وزیر علوم در دولت محمد خاتمی، برای مدتی معاون و قائم مقام این وزارتخانه بوده است.

وی در شماری از دانشگاه‌های ایران نیز تدریس کرده و سمت‌های مدیریتی در مراکز آموزش عالی را نیز برعهده داشته است.

 

منبع: bbc.co.uk

اين مطلب را به اشتراك بگذاريد
  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Linkedin

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *