17 سپتامبر , 2014
اگر قصد اقدام جهت پذيرش تحصيلي از استراليا را داريد، خوب است بدانيد دانشگاه ها و سفارت استراليا هر دوي اين آزمون ها را مي پذيرند.
جدول زير اطلاعاتي مفيد درباره تفاوت ها و مشابهت هاي آزمون آيلتس و تافل به شما ارائه مي دهد.
آيلتس IELTS | تافل آي بي تي TOEFL Internet-based Test iBT | |
به رسميت شناسي | ||
مؤسسه هايي كه به رسميت مي شناسند | 1300 مؤسسه و سازمان در 65 كشور | 6000 مؤسسه و سازمان در 110 كشور |
كشورهاي اصلي به رسميت شناسنده | بريتانيا، استراليا، نيوزلند، كانادا، ايرلند، ايالات متحده | ايالات متحده، كانادا، بريتانيا، ژاپن، استراليا، نيوزلند، آلمان، هنگ كنگ، سنگاپور، هلند |
آمار شركت كنندگان | ||
تعداد شركت كنندگان در سال 2005 | 409000 آكادميك، 142000 عمومي/جنرال | 825000 |
كشورهاي اصلي (غير ازكشورهاي انگليسي زبان) | هند، چين، پاكستان، فيليپين، هنگ كنگ، بنگلادش، مالزي، اندوزي، برزيل، اسپانيا | كره، ژاپن، چين، هند، تايوان، تركيه، آلمان، ايتاليا، فرانسه، تايلند |
مراكز، زمان بندي و هزينه | ||
مراكز آزمون | 313 مركز در 122 كشور | 3085 مركز آزمون در 169 كشور. 3000 تا از اين مراكز براي تافل iBT هستند |
بسامد آزمون (تعداد در سال) | 48 بار در سال. شركت كننده محدوديتي از جهت شركت مجدد در آزمون ندارد. سه بخش اول آزمون (شنيدن، خواندن، نوشتن) در يك روز برگزار مي شوند. بخش گفتاري (speaking) در بازه زماني هفت روز قبل تا بعد از آزمون برگزار مي شود. | 30 – 40 بار در سال، بسته به فضاي موجود و مكان آزمون. شركت كننده هر هفت روز يك بار مي تواند مجدداً در آزمون شركت كند. تمام مهارت ها در يك روز آزموده مي شوند. |
هزينه ها | 170 تا 286 دلار استراليا. | 184 تا 223 دلار استراليا. ارسال رايگان نتايج به 4 مؤسسه |
محتواي آزمون ها | ||
مهارت هاي آزمودني | خواندن، شنيدن، صحبت كردن، نوشتن | خواندن، شنيدن، صحبت كردن، نوشتن |
شكل (فُرمت) تست | آكادميك (75% شركت كنندگان) و عمومي/جنرال (25% شركت كنندگان) | فقط آكادميك |
مهارتهاي به هم وابسته | خير | بله |
شنيدن | سنجش انگليسي عمومي با استفاده از موضوعات اجتماعي، آموزشي، و تعليمي. | سنجش توانايي شنيدن آكادميك با استفاده از مواد درسي دانشگاهي. |
تك گويي و گفتگوي بين 2 تا 3 نفر؛ هر كدام را فقط يك بار مي توان شنيد. | 4 تا 6 سخنراني (برخي از آن ها با بحث كلاسي)؛ 2 مكالمه دانشگاهي بين دو تا سه نفر؛ هر كدام از اين ها را فقط يك بار مي توان شنيد. | |
40 پرسش در 30 دقيقه. | 34 تا 51 پرسش در 60 تا 90 دقيقه. | |
نوع پرسش: چند گزينه اي، پاسخ كوتاه، تكميل جاي خالي در متن يا جدول، وصل كردن گزينه ها به هم، نمودار را عنوان گذاري كردن. | نوع پرسش: تكميل جدول و چند گزينه اي. | |
شامل لهجه هاي مختلف انگليسي است. | ||
خواندن | سنجش توانايي هاي خواندن عمومي يا آكادميك، بسته به نوع آزمون (عمومي/جنرال يا آكادميك) | سنجش توانايي هاي خواندن آكادميك با استفاده از مواد درسي دانشگاهي |
آزمون آكادميك: 3 مطلب مناسب براي كساني كه قصد ادامه تحصيل در مقطح كارشناسي يا ارشد و دكترا را دارند. | 3 تا 5 مطلب مناسب براي كساني كه قصد ادامه تحصيل در مقطح كارشناسي يا ارشد و دكترا را دارند. | |
40 پرسش در 60 دقيقه. | 36 تا 60 پرسش در 60 تا 100 دقيقه. | |
نوع پرسش: چند گزينه اي، تكميل جمله يا خلاصه متن، پرسش هايي با پاسخ كوتاه، وصل كردن گزينه ها به هم. | نوع پرسش: تكميل خلاصه متن، تكميل جدول، و چند گزينه اي. | |
صحبت كردن | سنجش توانايي هاي صحبت كردن به وسيلۀ مصاحبه اي كه ممتحن انجام مي دهد و كل مكالمه ضبط مي شود. | سنجش توانايي هاي صحبت كردن آكادميك با استفاده از مواد درسي دانشگاهي. 2 فعاليت مستقل و 4 فعاليت جامع. |
بخش 1: معرفي و مصاحبه بر اساس موضوعات آشنا | فعاليت هاي جامع: شركت كنندگان متن كوتاهي را مي خوانند، به موارد مربوطه گوش مي دهند، و سپس به طور شفاهي اطلاعات كسب شده را بازگو مي كنند. | |
بخش 2: شركت كننده بر اساس موضوعي مشخص بايد به تنهايي صحبت كند. | فعاليت هاي مستقل: شركت كنندگان به موضوعات مورد پرسش بر اساس تجربيات قبلي خود پاسخ مي دهند. | |
بخش 3: مكالمه ممتحن با شركت كننده در مورد موضوع بخش 2 | ||
11 تا 14 دقيقه | 20 دقيقه | |
نوشتن | سنجش توانايي هاي نگارش آكادميك يا عمومي/جنرال، بسته به نوع آزمون | سنجش توانايي هاي نگارش آكادميك با استفاده از مواد درسي دانشگاهي |
فعاليت اول: شركت كنندگان يك نمودار، جدول، يا مجموعه اي از داده ها را مرور مي كنند و درباره اين اطلاعات دريافتي مطلبي مي نويسند. (20 دقيقه) | فعاليت اول، فعاليت جامع: شركت كنندگان بايد متن كوتاهي را بخوانند، به مطلبي گوش دهند، و سپس شرح دهند كه اطلاعات دريافتي از دو منبع فوق چه ارتباطي با هم دارند. (20 دقيقه) | |
فعاليت دوم: شركت كنندگان مقاله اي كوتاه درباره موضوعي مشخص و بر اساس تجربيات خود مي نويسند. (40 دقيقه) | فعاليت دوم، فعاليت مستقل: شركت كنندگان مقاله اي كوتاه در مورد موضوع خواسته شده و بنا بر تجربيات خود مي نويسند. (30 دقيقه) | |
زمان كل: 60 دقيقه | زمان كل: 50 دقيقه | |
زمان كل آزمون | 3 ساعت | 4 ساعت |
نمرات و شيوه امتيازدهي | ||
نمرات | نمره هر بخش و نمره كل آزمون: 0 تا 9. | نمره هر بخش: 0 تا 30 |
نمره كل برابر با ميانگين نمرات چهار مهارت است. | نمره كل آزمون: 0 تا 120 | |
نمره كل را در فواصل 0.5 واحدي در بازه 0 تا 9 بيان مي كنند. | نمره كل با جمع نمرات هر بخش به دست مي آيد. نمره ها در فواصل 1 واحدي در بازه 0 تا 120 قابل دريافت هستند. | |
شيوه نمره دهي به بخش صحبت كردن | نمرات در همان كشوري كه فرد آزمون داده است و توسط شخصي كه مصاحبه را انجام داده است اعلام مي شود. | پاسخ ها به وسيله هدست و ميكرفن ضبط مي شوند و جهت نمره نهايي شركت كننده به ETS (مركز آزمون تافل) فرستاده مي شوند. |
بين 3 تا 6 نفر از طريق شبكه امتيازدهي آنلاين ETS به فايل ضبط شده گوش مي دهند و نمره نهايي شركت كننده ميانگين نمراتي است كه اين افراد تعيين مي كنند. | ||
نمرات در بازه 0 تا 4 به هر كدام از پاسخ ها داده مي شوند و سپس براي بازه 0 تا 30 ترازبندي مي شوند. | ||
شيوه نمره دهي به بخش نگارش | پاسخ ها به صورت دست نوشته هستند و در همان كشور، در مراكز آزمون ارزيابي مي شوند. | پاسخ ها را شركت كننده تايپ مي كند و فايل آن مستقيما به ETS فرستاده مي شود. |
بين 4 تا 6 نفر از طريق شبكه امتيازدهي آنلاين ETS به نوشته ها امتياز مي دهند. | ||
نمرات در بازه 0 تا 5 به هر كدام از پاسخ ها داده مي شوند و سپس براي بازه 0 تا 30 ترازبندي مي شوند. | ||
كنترل كيفيت نمره دهي | ممتحنين هر دو سال يك بار يك دوره آموزش مجدد را مي گذرانند. نظارت بر نمرات داده شده در بخش هاي نگارش و صحبت كردن به طور تصادفي بر پاسخ هاي شركت كنندگان اعمال مي شود. | ارزيابان قبل از تصحيح و امتيازدهي به هر آزمون واسنجي مي شوند. ممتحنين ارشد بر كار امتياز دهي آنان در هر آزمون نظارت دارند. |
خدمات | ||
شيوه ثبت نام | فرم درخواست براي آزمون را مي توان از سايت IELTS دانلود كرد و سپس به مركز آزمون فرستاد. | ثبت نام آنلاين؛ ثبت نام با تلفن و ايميل نيز امكان پذير است. |
ارسال الكترونيك به دانشگاه ها | بله | بله |
كارنامه آنلاين | نمرات آنلاين در سايت مركز آزمون اعلام مي شود. | نمرات آنلاين در سايت مركز آزمون اعلام مي شود. |
كارنامه آزمون | از طرف مركز آزمون به شركت كننده و دانشگاه هاي مشخص شده ارسال مي شود. | از طرف ETS به شركت كننده و دانشگاه هاي مشخص شده ارسال مي شود. |
زمان ارسال كارنامه آزمون | پس از 13 روز از زمان آزمون كارنامه ها ارسال مي شوند. | پس از 15 روز كاري به صورت آنلاين در دسترس است و كارنامه نيز ارسال مي شود. |
امنيت و دقت | ||
شركت كنندگان، پاسپورت يا كارت ملي خود را هنگام ثبت نام، در مركز آزمون، و هنگام آزمونِ صحبت كردن ارائه مي دهند. | از شركت كنندگان در مركز آزمون عكس برداشته مي شود، در تمام مدت آزمون بر روي كامپيوتر نمايش داده مي شود، و همين عكس بر روي كارنامه آزمون چاپ مي شود. | |
كارنامه آزمون بر كاغذهاي خاص با امنيت افزوده چاپ مي شود و با مهر مركز آزمون، مهر IELTS، عكس شركت كننده، و امضاي رئيس IELTS تأييد مي شود. | كارنامه آزمون بر كاغذهاي خاص با امنيت افزوده چاپ مي شود. | |
منابع تمريني آزمون | ||
تمرين آزمون | نمونه آزمون ها براي فروش وجود دارد؛ تصحيح و نمرات ارائه نمي شود. | با ثبت نام در آزمون، مي توان نمونه آزمون تافل رايگان را دريافت كرد. آزمون آزمايشي كامل همراه با تصحيح و ارائه نمرات به صورت آنلاين در دسترس است: www.ets.org/toeflpractice |
Sources: IELTS Web site (www.ielts.org), British Council Web site (www.britishcouncil.org), IELTS Handbook 2005, IELTS presentations given at various conferences in 2006.
برچسب ها:
خیلی اطلاعات مفیدی بود، خیلی ممنونم